{jcomments off}مشاوره تحصیلی: ضمن آرزوی سلامتی و آرامش برای شما دانش آموزان عزیز، با توجه به اهمیت فرصت باقیمانده تا کنکور1399 در این نوشته اولویت‌بندی  مطالعۀ درس‌ها به ویژه برای ماه های اسفند و فروردین حضورتان تقدیم می‌شود:

1- درس‌هایی که ضعیف هستید و یا اصلاً نخوانده‌اید:

دانش آموزان کنکوری هنوز فرصت دارند درس‌های ضعیف یا مباحث خوانده‌نشده را مطالعه کنند. دراین‌باره دو نکته اهمیت دارد:

اول اینکه درس‌های پایۀ دوازدهم به دلایل مختلف در اولویت است و در مرحلۀ بعد پایه‌های دهم و یازدهم در اولویت قرار دارد؛ ضمن اینکه در این رابطه توزیع تعداد سؤالات مباحث مختلف در هر درس (که در سامانه آزمون سراسری فارس قابل دریافت است) نیز مدنظر قرار دهید.

دوم: مطالعۀ درس‌ها بایستی همراه با تست و تکرار باشد. دانش آموزان دوازدهمی مباحثی را که به دلیل تعطیلات مرتبط با شیوع بیماری کرونا تمام نکرده‌اند می‌توانند با استفاده از کلاس‌های آموزش مجازی، جزوه‌ها، درس‌نامه های کتاب‌های کمک‌درسی و یا سایت‌هایی مانند سایت آلا (که رایگان هست) بخوانند.
لطفاً تفکر «همه‌یاهیچ» را کنار بگذارید و هراندازه می‌توانید از مباحث دوازدهم و پایه بخوانید؛ دراین‌باره اطلاعات مربوط به پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری 1398 نکات آموزنده‌ای دارد!

2- درس‌هایی که خوانده‌اید اما یا اصلاً تست نزده‌اید و یا به اندازۀ کافی تست نزده‌اید:

همان‌گونه که می‌دانید مطالعۀ صحیح مطالعه‌ای است که همراه با تست انجام‌شده باشد؛ بنابراین اگر در مباحثی تست نزده‌اید می‌توانید از فرصت موجود استفاده لازم را ببرید و این فعالیتِ مهم را به خوبی انجام دهید؛ درصورتی‌که حجم تکالیفتان زیاد است می‌توانید به‌جای اینکه همۀ تست‌های یک مبحث را بزنید فقط تست‌های زوج یا فرد و یا حتی مضربی از 3 و... بزنید.

3- درس‌هایی که خوانده‌اید و تست هم زده‌اید:

ممکن است برخی دانش آموزان بعضی از درس‌ها را به خوبی تمام کرده باشند؛ یعنی هم مطالعه کرده باشند و هم تست زده باشند. در این موارد مهم‌ترین کاری که یک دانش‌آموز کنکوری باید انجام دهد تکرار است؛ تکرار، تکرار، تکرار

تکرار عامل تثبیت یادگیری و باعث اطمینان شما از آموخته‌های قبلی است. بنابراین این مسئله نیز باید به‌دقت موردتوجه شما دانش آموزان عزیز قرار گیرد. در مبحث تکرار چند موضوع مهم است:

1- چگونگی تکرار:

در درس‌های حفظی و مفهومی مثل دین و زندگی، زیست، جامعه‌شناسی، بخش‌هایی از شیمی و ... تکرار هم باید با استفاده از متن کتاب انجام شود (تا حد ممکن از حافظه‌تان استفاده کنید) و هم تست بزنید.

اما در درس‌های حل کردنی و دارای قواعد بیشتر با تست تکرار کنید! در صورت فراموشیِ راه‌حل‌ها، فرمول‌ها و قواعد، بازگشت به کتاب، درس‌نامه و جزوه ضروری است.

2- منابع تکرار: مهم‌ترین منبع برای تکرار همان کتاب درسی است اما تست زدن به ویژه در درس‌های حل کردنی و دارای قواعد بسیار مهم است؛ همچنین کتاب‌هایی که مخصوص «دوران جمع‌بندی» نوشته‌شده است و بررسی سؤالات نزده و غلط آزمون‌های آزمایشی (از آغاز سال تحصیلی تا کنون) نیز کمک مهمی به شما می‌کند.

درنهایت کنکور سال‌های قبل، آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور و سه آزمون جامع موسسه‌هایی که آزمون‌های آزمایشی برگزار می‌کنند بسیار مهم است که این چند مورد آخر برای برخی از دانش آموزان می تواند از اواخر فروردین و حتی اردیبهشت شروع شود.

مراقب خودتان باشید؛ با آرزوی پیروزی و سلامتی شما : «دل آرام گیرد به یاد خدا»

رزاق خواجه‌زاده ـ مشاور تحصیلی ناحیۀ1 شیراز
یازدهم اسفند 1398