مشاوره تحصیلی: ? برنامه‌ریزی برای امتحانات نوبت دوم (یازدهمی ها ، خرداد ۱۴۰۰) ?با سلام و آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات شما

امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ است و کم‌کم به امتحانات نوبت دوم (پایانی) نزدیک می‌شویم اما قبل از سخن درباره برنامه‌ریزی برای امتحانات نوبت دوم، سه نکته عرض می‌کنم:

اول: پایۀ یازدهم، پایۀ مهمی برای موفقیت در کنکور است هم به جهت پایه بودن مباحث یازدهم برای فهم بهتر دوازدهم و هم به جهت اینکه بخشی از سؤالات کنکور از پایۀ یازدهم طراحی می‌شود.

دوم: تجربه ثابت کرده دانش آموزان موفق در سال کنکور «اغلب» همان‌ها بودند که در پایه (دهم و یازدهم) هم عملکرد خوبی داشتند؛ کافی است سری به پرونده‌های دانش آموزان سال های گذشته بزنید تا این موضوع را باور کنید!

سوم: ممکن است در ذهن برخی از دانش آموزان خطور کند که اگر از اکنون برای کنکور بخوانیم فراموش می‌کنیم؛ اما به دو جهت خواندن کنکوری در سال یازدهم ضروری است:

۱- حتی در صورت فراموشی برخی مطالب ـ که طبیعی است ـ ردی از آن‌ها در ذهن شما باقی می‌ماند.

۲- عملکرد موفقیت‌آمیز شما در سال یازدهم باعث اعتماد به نفس و تقویت روحیه شما برای کنکور می‌شود علاوه بر اینکه شما در سال کنکور (دوازدهم) باید درس‌های دوازدهم را بخوانید و دهم و یازدهم را مرور کنید نه اینکه تازه بخواهید دهم و یازدهم را کنکوری بخوانید!

? و اما برنامه‌ریزی برای امتحانات نوبت دوم:

ساده‌ترین نوع برنامه ریزی، برنامه ریزی امتحانات نوبت دوم است زیرا تدریس درس‌ها تمام شده و اغلب برای هر درس یکی دو روز وقت برای امتحان در نظر گرفته شده است. قبل از هر چیز، چند روز باقیمانده تا شروع امتحانات را به درس‌ها و مباحثی اختصاص دهید که یا اصلاً آن‌ها را نخوانده‌اید (مثل مباحثی که اخیراً تدریس شده) یا قبلاً خوانده‌اید اما تسلط کافی ندارید.

◀️ برای یک برنامه‌ریزی خوب در روزهای امتحان به موارد زیر توجه نمایید:

1️⃣ زمانی که برای امتحان هر درس در اختیار دارید مشخص کنید؛ برای این کار ساعت‌های شروع و پایان مطالعه در اوقات صبح، عصر و شب معلوم کنید و بدانید که دقیقاً برای یک امتحان چند ساعت وقت دارید.
?میزان ساعت مطالعه برای هر درس بستگی به نیاز، توانایی و سختی و سادگی آن درس دارد.

2️⃣ تقسیم‌بندی محتوای هر کتـاب برای مطالعه، امتحان و تکرار در زمانی که برای آن درس در اختیار دارید:

▪️مطالعه به منـظور درک و فهم مطالب درسی
▪️امتحان از خود و دیدن نمونه سوال های نوبت اول یا نمونه سوال هایی که در اختیار دارید و ...
▪️تکرار مطالب خوانده شده به خصوص شب قبل از امتحان و یا صبحِ روز امتحان.

♦️برای مثال فارسی۲ هجده درس دارد (حدود ۱۷۰ صفحه) و هر درس شامل موضوعات مختلفی است؛ برای امتحان فارسی۲ باید در وقتی که دارید درس ها را در اوقات صبح، عصر و شب تقسیم بندی و «تکالیف» خود را انجام دهید: مطالعه، نمونه سوالات امتحانی، تست و تکرار . صبح (۸ تا ۱۲) عصر (۱۵ تا ۱۹) شب (۲۰ تا ۲۲) چه تکالیفی و چه مقدار باید انجام داده شود؟ این ها باید دقیقا مشخص کنید.

◀️ چند نکته مهم برای برنامه ریزی بهتر :

?نسبت به ساعت شروع و پایان نوبت های مطالعه در اوقات صبح، عصر و شب متعهد باشید و به موقع کار ها را انجام دهید.


?به بارم بندی درس ها توجه داشته باشید. (به توصیه های دبیر مربوطه توجه داشته باشید)

?در آغاز درس ها را به صورت تشریحی مطالعه نمایید تا فهم شما نسبت به مطالب کتاب بیشتر شود.

?در صورت داشتن وقت و تسلط بر روش تشریحی تست زدن را فراموش نکنید!
در روزهای امتحان به آمادگی جسمیِ خود یعنی تغذیه، خواب کافی، نرمش و ... توجه کنید.

?به آمادگی روحی خود یعنی تفکر مثبت و منطقی نسبت به امتحان توجه ویژه ای داشته باشید تا با آرامش درس بخوانید.
▪️یاد خدا آرامش دهنده قلب هاست.

?در صورتی که در بعضی درس ها قوی هستید می توانید بخشی از وقت خود را برای امتحانات درس های سخت تر که وقت کمتری دارند اختصاص دهید.

?شایسته است که دانش آموز همۀ مطالب کتاب را برای خواندن مورد توجه قرار دهد اما در صورتی که به هر دلیل قادر به انجام این کار نباشد باید با توجه به بارم بندی و قدرت فراگیریِ مباحث، تکالیف خود را اولویت بندی کند.

?سعی کنید در آرام نگه داشتن فضای خانه به توصیه های پدر و مادر خود گوش کنید؛ قطعا آن ها بهترین خیرخواهان در زندگی شما هستند.

?و نکته آخر اینکه تابستان فرصت خوبی است که اگر درس ها را به صورت کنکوری مطالعه نکرده اید در آن موقع این کار را با برنامه ریزی صحیح انجام دهید.

موفق و پیروز باشید.?
مدیریت آموزش و پرورش ناحیه۱ شیراز ـ رزاق خواجه زاده
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰